Základ: Kdy jíst, pít a navštívit onu místnost Společnost Richarda Wagnera Praha, řádný člen Richard Wagner Verband International

Rheingold

Rheingoldem je to jednoduché. Buď si své tělesné potřeby obstaráte před začátkem představení, nebo budete muset zatnout zuby a držet. Rheingold byl napsán bez přestávky a bez přestávky bývá i uváděn. Většina večerních představení Rheingoldu začíná ve 20:00, což je v kontextu Wagnerových oper úsměvně „posluchačsky přívětivé".

Die Walküre

Představení Valkýry většinou začínají brzy, v 18:00 nebo 18:30. Je tedy nepraktické se navečeřet předem, navíc během večera stejně dostanete znovu hlad, takže váš žaludek bude moci kručením doprovázet valkýry ve třetím jednání. Každopádně to zařiďte tak, abyste se při prvním jednáním cítili pohodlně a mohli se plně oddat té úžasné milostné scéně, aniž by vás u toho rušila vaše tělesná schránka.

Druhé jednání je dlouhé a většinou odradí ty, kteří přišli kvůli hezkým melodiím. Na jedné straně budete chtít něco o přestávce pojíst, tedy jestli vás Siegmund se Sieglindou nerozrušili příliš (nesmějte se - i to se stává). Na druhé straně se zas nesmíte najíst a napít příliš, jinak zaručeně prospíte Wotanův monolog, a to by byla škoda. Vyžaduje to trochu prozíravosti. Většinou jsou nejdelší Wagnerovy akty buď první nebo třetí v pořadí, a podle toho se můžete zařídit, ale tady je nejdelší jednání to prostřední.

Metropolitní Opera zahájila svou sezónu v roce 1986 galapředstavením nové inscenace této opery, což polekalo mnohé „takydiváky", kteří navštěvují premiéry spíše kvůli tomu, aby byli spatřeni ve vybrané společnosti, než kvůli německým monologům. Mnozí byli spatřeni, jak si řeší problém „kdy se najíst a navštívit onu místnost" tím, že utekli z opery po vzrušujícím prvním jednání do sousedních restaurací (oblečeni až příliš slavnostně pro podobnou příležitost) tak, aby se vrátili včas na „jízdu valkýr" v třetím jednání. Bohužel tehdy neexistoval žádný zákon, který by umožňoval stíhat tyto pozéry za jejich opovrženíhodný trestný čin.

Třetí jednání, stejně jako to první, má jen něco přes hodinu, takže nevynakládá na vaši tělesnou konstituci žádné zvýšené nároky.

Siegfried

Stejně jako u Valkýry začínají představení Siegfrieda kolem 18:00 a 18:30. Nenechte se však mýlit. Siegfried je sice kratší než den první a čas navíc bývá většinou využit na delší přestávky, aby si pěvci mohli odpočinout, pomodlit se nebo se dát prostě znovu do kupy. Druhá přestávka bývá většinou delší. Třetí jednání je komplikované a tenor musí mít dost času na rekonvalescenci jakýchkoli orgánů produkujících zvuk, které si zdevastoval při druhém jednání. Všechna jednání jsou přibližně stejně dlouhá, poslední je o něco delší, takže vám bude stačit normální úsudek.

Gottardammerung

První jednání Gotterdammerungu je dlouhé, slovutně dlouhé. Často bývá uváděno, že první akt této opery je delší než celá La bohème. Většinou se lidé shodnou na tom, že toto jednání udrží vaši pozornost, nicméně faktem zůstává, že dvě a půl hodiny jsou na to sedět na jednom místě trochu dlouho. Situace je o to problematičtější, že takto dlouhé je právě první jednání. To znamená, že jestliže nejste v Bayreuthu či na jiném festivalu, budete patrně zápasit s podvečerní špičkou, abyste stihli začátek představení v šest hodin. Zkuste sníst něco lehkého před začátkem a potom zakousnout nějakou maličkost při první přestávce.

Hlavní problém je otázka toalet. Narozdíl od Parsifala nejsou přestávky v Gotterdammerungu prodloužené, takže u toalet při první přestávce můžete počítat s vypuknutím davové psychózy. Je-li to tedy možné, vyřešte situaci před začátkem představení (nejlépe před příchodem do opery) a před začátkem nepijte močopudné nápoje.

Druhé jednání je relativně krátké - něco přes hodinu. Jestli se vám nepodaří dostat se na toaletu o první přestávce, dobře uvažte, jestli budete schopni „kousat do kyselého jablka" další hodinu. Protože po prvních tónech druhého jednání fronty zaručeně zmizí.

Diváci se většinou neobávají, že ve druhém jednání usnou, protože tento akt je velmi dramatický a vtáhne vás do děje. Každopádně uvažte, že jednání začíná scénou s Hagenem, který si dává dalšího ze svých „šlofíků" za doprovodu náležitě temné muziky. Ti, kteří to s jídlem či pitím o první přestávce přeženou, zaručeně v tomto momentě usnou, jak dyž je do vody hodí, což je velká škoda. přijdou totiž o ono komplexní dramatické spektrum, které Wagner v tomto jednání vystavěl, od ponurého napětí až k prudkým vášním.

  Třetí jednání je záludné. Je o něco delší (má asi hodinu a půl), než by lidé po bleskovém druhém jednání očekávali. Divákům se na tomto místě často fyzicky přitíží. Uspokojte proto své tělesné potřeby při druhé přestávce a nic vás nezaskočí. Nemá smysl tělo týrat více, než je nutné - vaše odolnost bude dostatečně prověřena, když budete pozorovat tenor a soprán, jak se ve svých finálních scénách snaží napnout hlasivky až k prasknutí.

 

Z angličtiny přeložil Martin Nejedlý

Zdroj: Berger, W.: Wagner without Fear, Vinatge Books, 1998, New York